Portfolio

ik zet graag de kracht van beelden en verhalen in om organisaties te helpen

Lees hier meer over projecten die ik eerder deed om mensen te informeren, te enthousiasmeren of te betrekken middels beeld en verhaal voor organisaties.

Meer over mijn aanpak:
ik zet graag de kracht van beelden en verhalen in om organisaties te helpen.

 

Organisatiecultuur duiden

Met mijn achtergrond in organisatiekunde en etnografie ben ik opgeleid om organisatiecultuur te duiden; oftewel inzicht te krijgen in hoe ‘het er echt aan toe gaat’ in een organisatie. Dit helpt voor zowel een manager als een medewerker in het beter begrijpen van de eigen organisatie en hun eigen rol daarbinnen.

Inzicht in het feitelijk functioneren van je organisatie helpt bij het beter zien waar knelpunten maar ook oplossingen binnen de organisatie liggen. De organisatie wordt beter begrepen en er kan hierdoor ook effectiever worden gehandeld binnen de organisatie.

Ik heb ervaring met participatieve observatie als methode van cultuurduiding en daarnaast een stevige socio-culturele bril om andere bronnen en data te analyseren in dat verlengde. Deze zet ik graag in om inzicht te vergroten in het feitelijk opereren van organisaties en teams.

Storytelling

Verhalen zijn een belangrijk onderdeel van organisaties. Organisatieverhalen dragen de identiteit van de organisatie uit; waar staan we voor, waar werken we naartoe en hoe denken we daar te komen? Een helder en authentiek bedrijfsverhaal is tegenwoordig een belangrijke schakel in het binden van medewerkers, klanten en partners.

Tevens zijn verhalen een belangrijk middel om mensen in beweging te krijgen. Collega’s vertellen elkaar verhalen om betekenis aan hun werk te geven en een verhaal vanuit de directie kan enthousiasme aanwakkeren en betrokkenheid vergroten bij medewerkers. Verhalen brengen mensen samen achter een gedeelde boodschap.

Ik help graag bij het vinden en opschrijven van deze organisatieverhalen. Door de juiste vragen te stellen, goed te luisteren en te begeleiden kan ik helpen in het boven krijgen van uw bedrijfsverhaal.

Verbeelden

In een wereld met een steeds grotere constante informatiestroom moet een boodschap er echt uit springen. Teksten zijn vaak onnodig lang en onduidelijk. Visuele communicatie versterkt een tekstuele boodschap; het biedt overzicht en inzicht.

Mensen verwerken beeld snel en onthouden het beter dan enkel tekst. Een combinatie van tekst en beeld is daarmee een effectieve(re) manier van een boodschap overbrengen. Een boodschap, organisatiedoel of proces visualiseren schept dus helderheid bij betrokkenen.

Ik help graag met het verbeelden en visualiseren van organisatieprojecten, processen of doelen. Dit kan middels zakelijk tekenen bij meetings, informatie vatten in infographics of verandertrajecten visueel maken om duidelijkheid te creëren en deze helder te kunnen communiceren naar medewerkers, klanten of partners.